W dzisiejszych czasach, gdy technologia rozwija się w zawrotnym tempie, producenci samochodów szukają coraz to nowszych i lepszych materiałów, aby zwiększyć wydajność, oszczędność i bezpieczeństwo pojazdów. Jednym z takich materiałów jest poliuretan. Choć stosowanie go w motoryzacji może wydawać się kontrowersyjne, to jednak ma wiele zalet. W tym artykule omówimy wady i zalety zastosowania poliuretanu w tej branży i pokażemy, dlaczego warto rozważyć to rozwiązanie.
Co wpłynęło na popularność poliuretanu w motoryzacji?
Kilkanaście lat temu rozpoczęły się intensywne poszukiwania samochodowych części zamiennych. To przełożyło się na błyskawiczny rozwój tych elementów. Skupiono się przede wszystkim na znalezieniu materiałów odznaczających się jeszcze lepszymi parametrami. Tym sposobem uwagę zwrócono na właściwości poliuretanu. Istotne znaczenie miały takie cechy jak jego:
– trwałość,
– zwiększona wytrzymałość,
– wydłużona żywotność,
– zwiększona odporność na rozciąganie, ścieranie i rozdzieranie,
– zdolność tłumienia drgań,
– duża elastyczność przy różnych zakresach twardości, nawet tych dużych,
– odporność na substancje chemiczne oraz korozję.
W rezultacie poliuretan zaczął cieszyć się dużym uznaniem wśród osób interesujących się tuningiem i motorsportem. Okazało się bowiem, że wytwarzane z niego elementy doskonale sprawdzają się w rajdach i wyścigach.
Obecnie zastosowanie tego tworzywa w motoryzacji jest naprawdę szerokie. Najczęściej wykorzystuje się je w przypadku elementów zawieszenia, gdzie największą popularnością cieszą się tuleje poliuretanowe. Z poliuretanu wytwarza się jednak również inne części samochodowe, takie jak poduszki pod silnik, poduszki pod skrzynie biegów, a nawet opony czy też tapicerki.
Zastosowanie poliuretanu w motorsporcie
W samochodach o przeznaczeniu sportowym zawieszenie narażone jest na duże przeciążenia. Pod wpływem tak dużych sił gumowe połączenia szybko ulegają zużyciu. Do tego są miękkie, co ogranicza stabilność pojazdu, powodując jego opóźnioną reakcję. To właśnie dlatego w motorsporcie uznanie zyskały części wykonane z poliuretanu. Jest on znacznie wytrzymalszy niż guma, przez co wytrzymuje dużo więcej. Do tego zapewnia on sztywność zawieszenia. Co prawda w ten sposób bardziej czuć nierówności na drodze, co może obniżać komfort jazdy, ale w tej sytuacji ma to drugorzędne znaczenie. Na pierwszym miejscu znajdują się bowiem osiągi, które dzięki wdrożeniu tego rozwiązania mogą być znacznie lepsze. Wszystko dlatego, że w ten sposób uzyskuje się zwiększoną precyzję kierowania pojazdem i jego szybką reakcję na polecenia kierowcy. Warto jednak wspomnieć, że aby poliuretan był trwały i zapewniał stabilność pojazdu, trzeba podjąć ku temu odpowiednie działania. Kwestię tę poruszymy jednak nieco później.
Zastosowanie części z poliuretanu w autach przeznaczonych do codziennej eksploatacji
A co z zastosowaniem części poliuretanowych w autach przeznaczonych do codziennej eksploatacji? Ten temat budzi sporo kontrowersji – głównie jeśli chodzi o zawieszenie. Nie brakuje bowiem przeciwników tego rozwiązania, którzy uważają, że jest ono zbyt sztywne do poruszania się po drogach. Tym samym znacząco obniża komfort jazdy, a przy tym powoduje zbyt duży hałas. Nie do końca jest to jednak zgodne z prawdą.
To dlatego, że poliuretan jest tworzywem, którego właściwościami łatwo można sterować. Obecnie wykonane z niego tuleje występują więc w różnych stopniach twardości. Dzięki temu można je dopasować pod kątem przeznaczenia. W rezultacie zastosowanie poliuretanu wśród aut poruszających się na co dzień po drogach staje się coraz częstszym zjawiskiem. Ostatecznie wdrożenie tego rozwiązania zależy więc od modelu samochodu, konstrukcji zawieszenia oraz oczekiwań użytkownika. Na pewno dobrze jest je rozważyć w przypadku pojazdów:
– o zwiększonej mocy,
– o zwiększonej przyczepności,
– ze zmodyfikowanym układem hamulcowym,
– w których dochodzi do częstego wybijania niektórych tulei.
Czasami warto też zaryzykować niewielką utratę komfortu jazdy na rzecz dłuższej żywotności części oraz zwiększonej precyzji prowadzenia pojazdu.
Wady i zalety zastosowania poliuretanu w motoryzacji
Zapewne zdążyłeś się już zorientować, że wady i zalety zastosowania poliuretanu w motoryzacji wymieniliśmy wyżej. Postanowiliśmy jednak zestawić je w jednym miejscu. Dzięki temu łatwiej będzie Ci porównać ze sobą wszystkie kwestie i zastanowić się nad tym, czy warto iść w tym kierunku.
Jeśli chodzi o zalety zastosowania poliuretanu w motoryzacji, to należy wymienić wszystkie czynniki, które przełożyły się na jego zwiększoną popularność. Wśród nich wymienia się:
– dużą precyzję prowadzenia pojazdu,
– poprawę reakcji pojazdu na polecenia kierowcy,
– zapewnienie stabilności pojazdu,
– zwiększoną trwałość części i ich wytrzymałość nawet w najcięższych warunkach.
Wady to natomiast:
– większa sztywność zawieszenia,
– zwiększony hałas podczas jazdy,
– mniejsze tłumienie drgań,
– potrzeba idealnego dopasowania części – jej rozmiar powinien umożliwiać montaż w danym modelu pojazdu, a jednocześnie nie może powodować zbyt dużego luzu.
Wadą tulei poliuretanowych może być też cena. Należy bowiem wspomnieć, że są droższe niż tradycyjny wariant metalowo-gumowy.
Jak zapewnić trwałość części z poliuretanu?
Trwałość poliuretanu to kolejny temat do burzliwej dyskusji. Otóż niektórzy uważają, że zwiększona wytrzymałość wykonanych z niego części to jedynie mit, który wynika z ich zastosowania w motorsporcie. Auta przeznaczone do takiej jazdy eksploatowane są w końcu jedynie na krótkich dystansach i do tego często serwisowane, co oczywiście wiąże się z systematyczną wymianą zużytych podzespołów. Czy rzeczywiście tak jest?
Zdaniem ekspertów tuleje poliuretanowe mogą być trwalsze od gumowo-metalowych. Należy jedynie poczynić ku temu odpowiednie kroki:
– wybierać części dobrej jakości – na rynku jest dużo firm sprzedających części wykonane z poliuretanu. Niemniej warto zwracać uwagę na doświadczenie każdej z nich, gdyż tego typu elementy powinny być wykonane z dużą precyzją;
– prawidłowo dopasować części i zadbać o ich odpowiedni montaż – jak już wspominaliśmy, po zamontowaniu części nie może być nawet najmniejszego luzu;
– niezbędne części należy wymieniać parami – to dlatego, że jeśli jeden element nie będzie tłumił drgań, to drugi przejmie tę pracę za niego. W rezultacie skróci to jego żywotność;
– po wyczuciu luzu od razu przystępować do wymiany – zaniechanie tego obowiązku mogłoby skutkować uszkodzeniem innych części.
To właśnie dlatego warto kupować w naszym e-sklepie. Zachęcamy Cię do zapoznania się z ofertą, która obejmuje szeroki wybór różnorodnych części poliuretanowych. Co najważniejsze, bardzo dbamy o najwyższą jakość oferowanych przez nas towarów.